Torsendiff och aussie locker

Torsendiff

Torsendiffen är en drevväxel som flyttar kraften till det hjulet som har bäst fäste.
Vi säljer Tenaci Torsendiffar till Volvos, USA bilar, BMW med flera 

För volvo 140 240 740 940 passar i 1030 1031 samt 1041 man kan köra med utväxling 2,73-5,88 med denna diff.

När det gäller effekt så verkar den hålla mycket bra och är mycket skonsam mot drivaxlarna genom att den kan ”flytta” kraften till det hjulet som har bäst fäste. Dvs att skulle man åka med mycket breda slicks och t.ex. köra över en oljefläck så kan en svetsdiff göra så att drivaxeln går av. Detta genom att den får ”ta” all kraft men det händer inte med torsendiffen. Kör antingen med 80-90-olja eller lite ”finare” 80-140. Man ska absolut INTE köra med LSD olja för det är för lamelldiffarna. 

Man ska köra med Petrolium baserad olja, Ej syntet olja. Quaife har ingen förspänning på sina diffar, men torsen diffen har 3500 footpound det gör att den är inte lika benägen att tappa ”grepp” när ena hjulet är i luften.

Vill du ha hastighetsmätare / ABS så finns krans att köpa för 400 SEK. Den får man svetsa ihop själv och sedan måste ABS-givaren i Alu-locket flyttas ut ca 1-2 mm, annars tar den i. På ett vanligt h-mätar ”lock” kan man flytta ut givaren 1-2 mm men den brukar sitta som berget. Man kan dock enkelt pressa ut den med en hydraulpress. När man knackar kransen rund, kommer det att bli ett litet spel och det svetsar man igen, sen slipar men det lika som dom andra.

Torsendiffen har samma ”mått” som en orgdiff, så det räcker med att flytta över orglager och shims så passar det rakt av. vill man kan man mäta kuggflankspel som ska vara 0.12-0.18 och vid montering med nya lager ska det bli exakt samma. man behöver inte men oftas går lagren sönder vid avpressning, så det är inte dumt att köpa nya lager.

Vid montering av torsendiffen kan man kolla kuggflankspelet innan man river, där skall det vara mellan 0,12-0,18mm. Om detta stämmer kan man stoppa i en torsendiff rakt av och man kommer få exakt samma mått eftersom att diffen har samma mått som original.  Men mät före och efter för att vara säker. Det vill säga, då krävs ingen shimsning.

För att få ut diffen ur huset så plockar man ut överfallen och märker upp dem så de sätts tillbaka på samma ställe. För att få ut diffen kan man använda sig av ett spännverktyg eller bryta ur diffen med 2 stora skruvmejslar eller en kofot. När axeln har gått allt mellan 10 000-60 000 mil har lagren blivit slitna och då minskar förspänningen i diffhuset och det går lätt att få ur originaldiffen.

När man monterar tillbaka allt med nya lager, så kan man antingen pressa isär diffhuset med ett spännverktyg eller så knackar man in diffen med en gummiklubba.  Det är inte optimalt att knacka i den med gummiklubba men ska man inte in och pilla i axeln igen så funkar det.
Mer info om spännverktyg: https://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=45878
På engelska heter spännverktyget “case spreader” 

Sen lägger man på överfallen och drar det sista, då kommer man känna att det blir ett litet motstånd och det är naturligt eftersom att det är nya lager i banjon/bakaxeln. Man kan även känna hur pinjonglagren mår, känns de dåliga kan man med fördel byta dem med.

Filmer finns här https://www.youtube.com/results?search_query=backlash+checking

När kransen är på plats kan man fästa den med 2-3 svetsloppor. OBS! Vid montering, sätt dit kronhjulet först!

Torsen är mycket lämplig för hårdare brukskörning, rally, bana eller dragracing. Vi fick även höra på Rudskogen att den fungerar bra att drifta med. Eller som en kund sa: ”Hjälper till att styra upp bilen när det är tryck på ytterhjulet när jag kör konbana.”

Helt sanslöst bra och helt underhållsfri jämfört med den gamla Dana-diffen som man får riva allt som oftast. 

Bakaxeldelar har sålt över 1000 st av dessa till nöjda kunder till volvo, och ca 200-300 st till USA bilar.

Låter diffen illa och ”knakar” har det att göra med att det sitter brickor inne i diffen och dom behöver nöta till sig lite

man kan åka cirklar på et garageplan eller 8 or så brukar det bli tyst efter ett litet tag,

OBS för dig som har mycket effekt finns det att köpa ett uppgraderingskit så man får 30 splines drev i diffen.

För er som kör amazon och vissa volvo 140 bakaxlar. Måste ni behålla ”pinnen” som sitter inne i org diffen. För drivaxlarna vilar mot den. Går den inte att flytta över får ni tillverka en ny med samma bredd. Kallas även plunsch.

Vill man kolla kuggflanks spel kan man göra det med en indikatorklocka. 0,12-0,18 mm ska man ha.  https://www.youtube.com/results?search_query=checking+backlash

Klockor finns att köpa på biltema Nr 191443 då kan man kolla spelet innan man river och efter.

Så här får man bort lagren https://www.youtube.com/watch?v=SwinNfT8Iu0   Avdragare finns här     http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Demonteringsverktyg-20352/

Information om Aussie Locker

Aussie Lockern är egentligen framtagen för att köra med i skogen med 4X4. Men den fungerar utmärkt för att köra med även på gatan. I Sverige så finns det i regel inte så många diffspärrar att välja på.

Slungdiffen som sitter monterad original på vissa 940. Slungdiffen låser i regel upp till 40 km/h, i bästa fall.

Sellholm-diffen fungerar bra men den kostar minst 17000kr.

Lamelldiffen har funnits i minst 50 år och fungerar om man håller sig under ca 250 hk. Men den är tyvärr inte så rolig om man har spänt upp den för hårt i snabba snäva böjar. Då blir bilen mycket stuttig/hoppig samt att lamellerna får ta mycket stryk. Det finns eftermarknads lamelldiffar som även har en låsfunktion så när du trycker på en knapp blir det en spole, den klarar ca 500hk.

Sen finns även Torsendiffen som är utmärkt vid bankörning, rally och till den lite värre bruksbilen. Den finns en del som har 500hk och kör med den. Vi har sålt över 200st av dessa.

Aussie Lockern består av 4 st drev som monteras i din befintliga diff. Fördelen med detta att du inte behöver shimsa in axeln på något vis. Har du tillgång till en roterande fil, ett bladmått, ett don och en hammare så går den utmärkt att montera själv. Aussie Locker fungerar så att den är ”öppen” när man svänger och inte gasar. D.v.s, åker du i en snäv kurva eller rondell så hör man hur dreven kuggar över och ger ifrån sig ett tick-tick ljud. Det är drev som kuggar över så det är inte så lämpligt att montera en Aussie Locker i ”familjebilen” för den kan uppfattas som lite ryckig vid vissa hastigheter. Sen när du vill åka brett så trampar du på lite och så har du bakvagnen, förhoppningsvis, där du vill ha den (på tvären!). Det gör att vid drifting är Aussie Lockern lysande. Du får mycket förutsägbara ställ genom att den låser upp 100% vid ”hårt” gaspådrag. Den beter sig då som en spole eller svetsad diff.

En slungdiff låser i regel upp på 1-ans växel, sen är man i regel lurad när man lägger i 2 an. Aussie Locker håller sig låst på alla växlar och släpper INTE. Den funkar även bra på isen och låser även på 4-ans växel i 150 km/h. Har man tillräckligt med effekt kan man få hjulspinn på båda hjulen på 3-an och 4-ans växel. Till råga på allt är det inte lagligt att köra med en svetsad axel på strippen. Aussie Lockern är ypperlig när man åker in i depån – utan att behöva rycka/slita sönder hela bilen. Dessutom är den tillåten!

Sen om man har en svetsdiff så får drivaxlarna ta allt stryk. Det finns ingenting som kan ta upp brytningen/påfrestningarna när man svänger eller kör på strippen. Men i diffhuset där Aussie Lockern finns monterad behåller man fjäderbrickorna (trust watch) som sitter bakom dreven där drivaxlarna går in. Det gör att Aussie lockern är mycket skonsam mot dina drivaxlar vilket betyder att förstärkta drivaxlar inte är nödvändiga. Sen är det inte säkert att man får diffen 100% centrerat när man svetsar och det resulterar ofta i att drivaxlarna går av.

Vid montering av Aussie Lockern så påverkas INTE hastighetsmätaren eller ABS-ringen.

Aussie Lockern passar i Volvo 140, 240, 740, 940 – både 1030 och 1031.

OBS! Har du en 940 med ett diffhus som INTE är gult måste du kolla så att Aussie lockern passar och får rätt spel, vi har sålt brickor men har slutat med det, fråga efter ett beggat diffhus eller plocka själv ett diffhus ifrån någon annan axel. det som är viktigt att köra med sina orginal shims som sitter bakom lagren.

Låter det illa i din bakaxel är inte Aussie Lockern lösningen på ditt problem. Då är det snarare dags för en bakaxelrenovering då diffhuset troligtvis är slut. Monterar du i den situationen en Aussie Locker finns det stor risk att Aussie Lockern inte ”beter” sig som den ska. Skaffa då ett nytt diffhus innan du monterar dit den. Det är mycket sällan fel på Aussie Lockern utan i regel alltid diffhuset som är slut p.g.a för brutal körstil/tung höger fot.

Hur mycket håller en Aussie Locker för? Svårt att säga från bil till bil samt om man bara åker på strippen eller driftar. Men som regel när det gäller bildelar så får man vad man betalar för.

För dig som har lyckats plocka ut 500hk+ så har det visat sig att det finns risk att man ”trycker” sönder diffhuset, att det ”flexar”. Detta resulterar i att det blir för stort spel i axeln och då riskerar dreven att kugga över med resultatet att man kör sönder Aussie Lockern.

Finns det då någon diff som håller? Jo OX lockern med 30 splines-axlar klarar ca 7-800hk.

När det gäller ”rejs”-delar finns dock ingen garanti. Men man får räkna med att den slits beroende på hur mycket effekt man har. Det som är viktigt att tänka på när det är dags att ”elda” upp lite gamla vinterdäck med sin Aussie Locker är att ha samma diameter på däcken. Annars kommer ena hjulet att snurra fortare och det gör att man får samma fenomen som när man svänger, dvs dreven kuggar över lite. Det är inte så speciellt bra/lyckat att åka med hugg/ryckningar i 150 kmh, och det är definitivt inte bra för Aussie Lockern.

BakaxelDelar kan även montera Aussie Locker i ditt diffhus åt dig. Då mäts det upp för att var 100% säker på att det inte är slut. Det har hänt vid ett flertal tillfällen att diffhuset har fått kastas pga för stora spel.

Obs! Vid isärtagning av diffhuset kan skölden som sitter framför bultarna till kronhjulet klippas bort med en plåtsax och sedan ”punktas” ihop/tillbaka med en svets. Sköldens funktion är att hålla ”kvar” bultarna om dom skulle släppa. Det är inget måste att sätta dit skölden igen förutsatt man har använt Locktite och dragit bultarna med rätt moment.

Film hur den funkar http://www.youtube.com/watch?v=9rx-nvyEV8E   hade det varit en öppen diff hade bilen inte rört sig en meter, ena hjulet hade bara snurrat i luften.

 Aussie lockern kör man med vanlig bakaxel olja, dvs 80-90 olja.

Tävlar du i Camaro Cup får du inte köra med Spole eller svets-diff. Däremot får du köra med en Aussie Locker!