Guider & tips

Här samlar vi den information och de instruktioner och guider som är tänkta att besvara de vanligaste frågor och funderingar som våra kunder och besökare kan tänkas ha.

  • Räkna ut hjulomkrets m.m
  • Identifiera utväxling på bakaxeln
  • Vad har du för axel?
  • Vad är skillnaden på en 3:15 utväxling och en 5:38 utväxling?
  • Torsendiff
  • Information om Aussie Locker
  • Information om ZF-/Getrag-lådor till Volvo, SAAB, Opel, m.fl
  • Sinterlameller 
  • Koppling/Tryckplatta

Räkna ut hjulomkrets m.m

Via nedanstående länk finner du massor av värdefull information samt ett par praktiska verktyg för att räkna ut hjulomkrets, utväxling och hastighet beroende på utväxling m.m.

AutoPowers lathundar

Koppling/Tryckplatta

Mycket av delarna som säljs hos oss på Bakaxeldelar är special. Så för att få saker och ting att passa så måste man säkerställa vissa saker.

Vid montering av tex en 228-280 mm koppling så måste man ha rätt lager som ligger på solfjädern. Man får inte ha för stort eller för litet. 

Sen ska man se till att man har ca 3 mm spel mellan solfjädern och urtramplagret innan cylindern är monterad https://www.youtube.com/watch?v=DIlCxj3-LhU för ligger den dikt emot så kan kopplingen slira och det gör att lamellen brinner upp i förtid.

Sen blir det per automatik så att fjädern pekar ut när lamellen blir sliten, därav vill man ha ett spel för det. 

Är det för stort spel kan man sätta in en skruv i lådan för att tvinga fram kopplingsarmen på den motsatta sidan som cylindern sitter på. Eller så kan man lägga lite svets på kopplingsarmen för att få fram den.

Sen ska man tvätta rent allt med brake clean för att få bort att fett och flott. 

Ett sätt för att se att man har rätt spel är att köpa en usb kamera och stoppa in och kolla. Sen kan man även köpa sig en teleskopmagnet  http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Magnetverktyg-2000032443/

då kan man känna på kopplings armen att den går att rucka fram och tillbaka. Går det inte så får man kapa lagret ca 0,5-10mm eller slipa ut kopplingsarmen.

Rallykoppling 

När man kör med rallykopplingen ska man har ett 184mm lager och får inte köra med tex ett original bmw lager som man har för 228-280mm kopplingen. Det har att göra med att den kommer för långt ut på solfjädrarna och kopplingen fungerar då inte som den ska. Man måste ha rätt lager annars förstör man kopplingen. 

Sen skall man även köra med en pedalstopp när kopplingen har kopplat ut 100%. Det skall man ha så dels att kopplingscyl inte går ut för långt och det gör att den övertrycks.

Sen blir fjädern förstörd om den övertrycks. Palla upp bilen och när kopplingen kopplar ut 100% sätter man en stopp under pedalen eller i kopplingslänkaget.

Ca 2 mm spel ska det vara. 

Sen ska man tvätta rent allt med brake clean för att få bort att fett och flott. 

För att slippa pinsamma haverier, gör så att man river ner kopplingen och mäter hur allt mår innan det slirar. Då kan man i förebyggade syfte byta eller skimsa allt innan man får slir ute på banan. Nya rallylameller är 7,2 och när dom är nere på 6,8 mm ska man byta ut dom.
De som har Tenaci svänghjul med step-down kan förlänga livslängden av lamellerna ännu mer. Se video om Tenaci stepdown: https://www.youtube.com/watch?v=kx50YSmMZxM

Åtdragnings moment bultar.

Identifiera bakaxelns utväxling

Volvo har många olika utväxlingar men man kan titta på kronhjulet vad den har för utväxling.

Det är speciellt 4 st siffror som är intressanta det ”höga” nr är antal kuggar på ditt kronhjul och det ”låga” är antal kuggar på piniongen.

Genom att dela kronhjulets antal kuggar med piniongens får du fram vilken utväxling du har. Tex 39/11=3.54 

Ett annat sätt är att palla upp sin bil och snurra på ingående axel (kardan) och göra ett kritsträck på däcken och helt enkelt räkna hur många varv du kan snurra på kardan innan hjulen har snurrat ett varv. OBS båda hjulen måste snurra lika många varv annars blir det helt fel. Men för att vara helt säker är det bäst att läsa av numren på kronhjulet för kärvar ett hjul blir det helt fel.

Vad har du för axel?

Klicka på länken nedan för en översikt av olika axlar.

Olika axlar

Vad är skillnaden på en 3:15 utväxling och en 5:38 utväxling?

Det krävs 3150 varv på motorn för att få hjulen att snurra 1000 varv vid 3.15-utväxling och 5380 varv från motorn för hjulen ska snurra 1000 varv vid 5.38-utväxling.

I regel brukar rallybilar ha 4.88–5.38 och V8-byggen brukar ha 3.08–3.54 (beroende på om bilen ska gå på strippen). En bra utväxling är 3:54 om man vill kunna köra på gata och på strippen, förutsatt man har 1:1 på 5-ans växel. Annars är 3.73 och 4.10 vanliga på strippen.

3.73 : 1 – Volvo #384217 P05 43-11

3.91 : 1 – Volvo #384213 P06 43-11

3.31 : 1 – Volvo 43-13

3.54 : 1 – Volvo 39-11

3.31 Ratio (43×13 tänder)

3.54 Ratio (46×13 tänder)

3.73 Ratio (41×11 tänder)

4.10 Ratio (41×10 tänder)

4.27 Ratio (47×11 tänder)

4.56 Ratio (41×9 tänder)

4.88 Ratio (39×8 tänder)

Torsendiff

Torsendiffen är en drevväxel som flyttar kraften till det hjulet som har bäst fäste.
Vi säljer Tenaci Torsendiffar till Volvos, USA bilar, BMW med flera 

För volvo 140 240 740 940 passar i 1030 1031 samt 1041 man kan köra med utväxling 2,73-5,88 med denna diff.

När det gäller effekt så verkar den hålla mycket bra och är mycket skonsam mot drivaxlarna genom att den kan ”flytta” kraften till det hjulet som har bäst fäste. Dvs att skulle man åka med mycket breda slicks och t.ex. köra över en oljefläck så kan en svetsdiff göra så att drivaxeln går av. Detta genom att den får ”ta” all kraft men det händer inte med torsendiffen. Kör antingen med 80-90-olja eller lite ”finare” 80-140. Man ska absolut INTE köra med LSD olja för det är för lamelldiffarna. 

Man ska köra med Petrolium baserad olja, Ej syntet olja. Quaife har ingen förspänning på sina diffar, men torsen diffen har 3500 footpound det gör att den är inte lika benägen att tappa ”grepp” när ena hjulet är i luften.

Vill du ha hastighetsmätare / ABS så finns krans att köpa för 400 SEK. Den får man svetsa ihop själv och sedan måste ABS-givaren i Alu-locket flyttas ut ca 1-2 mm, annars tar den i. På ett vanligt h-mätar ”lock” kan man flytta ut givaren 1-2 mm men den brukar sitta som berget. Man kan dock enkelt pressa ut den med en hydraulpress. När man knackar kransen rund, kommer det att bli ett litet spel och det svetsar man igen, sen slipar men det lika som dom andra.

Torsendiffen har samma ”mått” som en orgdiff, så det räcker med att flytta över orglager och shims så passar det rakt av. vill man kan man mäta kuggflankspel som ska vara 0.12-0.18 och vid montering med nya lager ska det bli exakt samma. man behöver inte men oftas går lagren sönder vid avpressning, så det är inte dumt att köpa nya lager.

Vid montering av torsendiffen kan man kolla kuggflankspelet innan man river, där skall det vara mellan 0,12-0,18mm. Om detta stämmer kan man stoppa i en torsendiff rakt av och man kommer få exakt samma mått eftersom att diffen har samma mått som original.  Men mät före och efter för att vara säker. Det vill säga, då krävs ingen shimsning.

För att få ut diffen ur huset så plockar man ut överfallen och märker upp dem så de sätts tillbaka på samma ställe. För att få ut diffen kan man använda sig av ett spännverktyg eller bryta ur diffen med 2 stora skruvmejslar eller en kofot. När axeln har gått allt mellan 10 000-60 000 mil har lagren blivit slitna och då minskar förspänningen i diffhuset och det går lätt att få ur originaldiffen.

När man monterar tillbaka allt med nya lager, så kan man antingen pressa isär diffhuset med ett spännverktyg eller så knackar man in diffen med en gummiklubba.  Det är inte optimalt att knacka i den med gummiklubba men ska man inte in och pilla i axeln igen så funkar det.
Mer info om spännverktyg: https://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=45878
På engelska heter spännverktyget “case spreader” 

Sen lägger man på överfallen och drar det sista, då kommer man känna att det blir ett litet motstånd och det är naturligt eftersom att det är nya lager i banjon/bakaxeln. Man kan även känna hur pinjonglagren mår, känns de dåliga kan man med fördel byta dem med.

Filmer finns här https://www.youtube.com/results?search_query=backlash+checking

När kransen är på plats kan man fästa den med 2-3 svetsloppor. OBS! Vid montering, sätt dit kronhjulet först!

Torsen är mycket lämplig för hårdare brukskörning, rally, bana eller dragracing. Vi fick även höra på Rudskogen att den fungerar bra att drifta med. Eller som en kund sa: ”Hjälper till att styra upp bilen när det är tryck på ytterhjulet när jag kör konbana.”

Helt sanslöst bra och helt underhållsfri jämfört med den gamla Dana-diffen som man får riva allt som oftast. 

Bakaxeldelar har sålt över 1000 st av dessa till nöjda kunder till volvo, och ca 200-300 st till USA bilar.

OBS för dig som har mycket effekt finns det att köpa ett uppgraderingskit så man får 30 splines drev i diffen.

För er som kör amazon och vissa volvo 140 bakaxlar. Måste ni behålla ”pinnen” som sitter inne i org diffen. För drivaxlarna vilar mot den. Går den inte att flytta över får ni tillverka en ny med samma bredd. Kallas även plunsch.

Vill man kolla kuggflanks spel kan man göra det med en indikatorklocka. 0,12-0,18 mm ska man ha.  https://www.youtube.com/results?search_query=checking+backlash

Klockor finns att köpa på biltema Nr 191443 då kan man kolla spelet innan man river och efter.

Så här får man bort lagren https://www.youtube.com/watch?v=SwinNfT8Iu0   Avdragare finns här     http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Demonteringsverktyg-20352/

Information om Aussie Locker

Aussie Lockern är egentligen framtagen för att köra med i skogen med 4X4. Men den fungerar utmärkt för att köra med även på gatan. I Sverige så finns det i regel inte så många diffspärrar att välja på.

Slungdiffen som sitter monterad original på vissa 940. Slungdiffen låser i regel upp till 40 km/h, i bästa fall.

Sellholm-diffen fungerar bra men den kostar minst 17000kr.

Lamelldiffen har funnits i minst 50 år och fungerar om man håller sig under ca 250 hk. Men den är tyvärr inte så rolig om man har spänt upp den för hårt i snabba snäva böjar. Då blir bilen mycket stuttig/hoppig samt att lamellerna får ta mycket stryk. Det finns eftermarknads lamelldiffar som även har en låsfunktion så när du trycker på en knapp blir det en spole, den klarar ca 500hk.

Sen finns även Torsendiffen som är utmärkt vid bankörning, rally och till den lite värre bruksbilen. Den finns en del som har 500hk och kör med den. Vi har sålt över 200st av dessa.

Aussie Lockern består av 4 st drev som monteras i din befintliga diff. Fördelen med detta att du inte behöver shimsa in axeln på något vis. Har du tillgång till en roterande fil, ett bladmått, ett don och en hammare så går den utmärkt att montera själv. Aussie Locker fungerar så att den är ”öppen” när man svänger och inte gasar. D.v.s, åker du i en snäv kurva eller rondell så hör man hur dreven kuggar över och ger ifrån sig ett tick-tick ljud. Det är drev som kuggar över så det är inte så lämpligt att montera en Aussie Locker i ”familjebilen” för den kan uppfattas som lite ryckig vid vissa hastigheter. Sen när du vill åka brett så trampar du på lite och så har du bakvagnen, förhoppningsvis, där du vill ha den (på tvären!). Det gör att vid drifting är Aussie Lockern lysande. Du får mycket förutsägbara ställ genom att den låser upp 100% vid ”hårt” gaspådrag. Den beter sig då som en spole eller svetsad diff.

En slungdiff låser i regel upp på 1-ans växel, sen är man i regel lurad när man lägger i 2 an. Aussie Locker håller sig låst på alla växlar och släpper INTE. Den funkar även bra på isen och låser även på 4-ans växel i 150 km/h. Har man tillräckligt med effekt kan man få hjulspinn på båda hjulen på 3-an och 4-ans växel. Till råga på allt är det inte lagligt att köra med en svetsad axel på strippen. Aussie Lockern är ypperlig när man åker in i depån – utan att behöva rycka/slita sönder hela bilen. Dessutom är den tillåten!

Sen om man har en svetsdiff så får drivaxlarna ta allt stryk. Det finns ingenting som kan ta upp brytningen/påfrestningarna när man svänger eller kör på strippen. Men i diffhuset där Aussie Lockern finns monterad behåller man fjäderbrickorna (trust watch) som sitter bakom dreven där drivaxlarna går in. Det gör att Aussie lockern är mycket skonsam mot dina drivaxlar vilket betyder att förstärkta drivaxlar inte är nödvändiga. Sen är det inte säkert att man får diffen 100% centrerat när man svetsar och det resulterar ofta i att drivaxlarna går av.

Vid montering av Aussie Lockern så påverkas INTE hastighetsmätaren eller ABS-ringen.

Aussie Lockern passar i Volvo 140, 240, 740, 940 – både 1030 och 1031.

OBS! Har du en 940 med ett diffhus som INTE är gult måste du kolla så att Aussie lockern passar och får rätt spel, vi har sålt brickor men har slutat med det, fråga efter ett beggat diffhus eller plocka själv ett diffhus ifrån någon annan axel. det som är viktigt att köra med sina orginal shims som sitter bakom lagren.

Låter det illa i din bakaxel är inte Aussie Lockern lösningen på ditt problem. Då är det snarare dags för en bakaxelrenovering då diffhuset troligtvis är slut. Monterar du i den situationen en Aussie Locker finns det stor risk att Aussie Lockern inte ”beter” sig som den ska. Skaffa då ett nytt diffhus innan du monterar dit den. Det är mycket sällan fel på Aussie Lockern utan i regel alltid diffhuset som är slut p.g.a för brutal körstil/tung höger fot.

Hur mycket håller en Aussie Locker för? Svårt att säga från bil till bil samt om man bara åker på strippen eller driftar. Men som regel när det gäller bildelar så får man vad man betalar för.

För dig som har lyckats plocka ut 500hk+ så har det visat sig att det finns risk att man ”trycker” sönder diffhuset, att det ”flexar”. Detta resulterar i att det blir för stort spel i axeln och då riskerar dreven att kugga över med resultatet att man kör sönder Aussie Lockern.

Finns det då någon diff som håller? Jo OX lockern med 30 splines-axlar klarar ca 7-800hk.

När det gäller ”rejs”-delar finns dock ingen garanti. Men man får räkna med att den slits beroende på hur mycket effekt man har. Det som är viktigt att tänka på när det är dags att ”elda” upp lite gamla vinterdäck med sin Aussie Locker är att ha samma diameter på däcken. Annars kommer ena hjulet att snurra fortare och det gör att man får samma fenomen som när man svänger, dvs dreven kuggar över lite. Det är inte så speciellt bra/lyckat att åka med hugg/ryckningar i 150 kmh, och det är definitivt inte bra för Aussie Lockern.

BakaxelDelar kan även montera Aussie Locker i ditt diffhus åt dig. Då mäts det upp för att var 100% säker på att det inte är slut. Det har hänt vid ett flertal tillfällen att diffhuset har fått kastas pga för stora spel.

Obs! Vid isärtagning av diffhuset kan skölden som sitter framför bultarna till kronhjulet klippas bort med en plåtsax och sedan ”punktas” ihop/tillbaka med en svets. Sköldens funktion är att hålla ”kvar” bultarna om dom skulle släppa. Det är inget måste att sätta dit skölden igen förutsatt man har använt Locktite och dragit bultarna med rätt moment.

Film hur den funkar http://www.youtube.com/watch?v=9rx-nvyEV8E   hade det varit en öppen diff hade bilen inte rört sig en meter, ena hjulet hade bara snurrat i luften.

 Aussie lockern kör man med vanlig bakaxel olja, dvs 80-90 olja.

Tävlar du i Camaro Cup får du inte köra med Spole eller svets-diff. Däremot får du köra med en Aussie Locker!

Information växellådor

När man monterar dem i 4- och 5-cylindriga motorer utan dubbelmasse-svänghjul har lådan en tendens att skramla och leva om på tomgången (gör inte saken bättre att köra med sinter). Sen när man har mycket effekt kommer lådan att börja ”vina” förr eller senare. Det som är det viktiga är att lådan håller! Sen bör man även byta oljan regelbundet, det förlänger livslängden. 

Vill du ha en ”skottsäker” låda som du kan göra karateväxlingar med så kan du istället satsa på en TEX-101 eller köra med en ZF tills den rasar för att sedan byta bakstycket. När man demonterar en zf låda går alltid packboxen sönder.

Har du problem att få i växlarna när lådan är ny? Kontrollera att du fyllt på Olja! Har du snurrat på ingående axel och provat igen? Det är extremt sällan det är fel på lådan. Mer ofta är det för dåligt slag på växelreglaget, speciellt om man har byggt det själv. Får du inte till det ändå så kontakta en fackman eller någon som kan se det med ”andra” ögon. Sen kommer lådorna utan olja och det gör att växlingen kan kännas lite ”konstig” men det brukar rätta till sig när lådan har fått olja och fått lite temp. Då kommer alla fjädrar och kulor på ”plats”. Vi har fått ca 5-10 samtal om detta på ca 700 lådor och ingen har hört av sig igen efter olja och varmkörning.

OBS har du en T5-motor -05 och nyare så har den den nya veven. Det gör att man måste var noga med utsticket på tappen på växellådan. Den får max sticka ut 11mm, annars nyper lådan och det finns risk att svetsningarna kan spricka. Har du en ”gammal” T5 så går det bra med 13mm utstick.

Lättast är att ta en rondell och slipa ner tappen. Sätt en stållinjal eller något rakt tvärs över lådan och kontrollmät.

Injustering av koppling kan behövas, antingen lägger man på en liten ”sockerbit” på kopplingsgaffeln för att få fram urtrampningslagret till rätt avstånd samt förlänga kopplingspinnen, eller så kan man i andra fall få kapa urtrampningslagret ca 1 cm och kapa lite i kopplingsgaffeln så den kommer längre ”bak”.

Sen får man absolut inte tvinga på lådan på motorn. Det har tyvärr hänt att någon har monterat fel lager i veven eller att att tryckplattan har tagit i. Sen har lådan spruckit pga att man har tvingat på lådan. Sen är det viktigt att man ser över lådan då och då. Speciellt på drifting bilar som kan få sig en flygtur.

Bakaxeldelar säljer ej växellådor längre. Nedan finns bra informationen som kan vara till nytta ändå.

Youtubefilm om ZF växellåda

Youtubefilm om 530 turbodiesel växellåda

Youtubefilm om 320 turbodiesel växellåda

Information om ZF-/Getrag-lådor till Volvo, SAAB, Opel, m.fl.

Vi svetsar INTE om egna lådor längre.

ZF-lådan är en växellåda som ofta svetsas till Volvo B20, B21, B21et, B23, B23et, B230, B230f, B30, vitmotor Cheva smallblock Opel ford osv. Rakt stående motor eller 15% Lutning/skråstilt. ZF lådan kan även fås passande till SAAB. Dubbelmasse-svänghjul rekommenderas inte och passar inte ihop med lådan.

BMW:s kopplingslameller krävs till en BMW låda vilka finns att köpa hos oss

Sachs tryckplatta 618 sachs 707. Samt även 3 skivig Tilton koppling, klarar 950 nm. (kan säljas som ett kit med svänghjul planat centrerat och stiftat) Vid köp av ZF låda ges paketpris om du köper en Tilton koppling.

ZF-lådan har 1:1 på 5ans växel. M90-lådan har 0,81 på 5an. Detta gör att om man t.ex. har en 3,31 axel och M90-låda så kommer det ”motsvara” 3,54 med ZF-lådan. Har man istället en 3,73 och M90 kan det vara smart att byta till 3,54 eller 3,31 för att få en bra utväxling med ZF-låda.

OBS! Om du har haft M90-lådan innan så måste du givetvis köra med stödlager i vevaxeln. Finns på Clas Ohlson 30-5912 15 mm.

Utväxling på ZF-lådan:

1:a växeln 5.09, 2:a växeln 2.8, 3:e växeln 1.76, 4:e växeln 1.25, 5:e växeln 1:1 (kort, diesel)

1:a växeln 4.21, 2:a växeln 2.49, 3:e växeln 1.67, 4:e växeln 1:24, 5:e växeln 1:1 (lång, bensin)

Kortfattad info om växellådor. 

Getrag 262 poppis på 80 90 2000 talet pallar ca 500hk förutsatt att man inte kör med 3 skivig koppling. Lös kåpa kan man klämma dit på vilken bil som helst. 4 växlad 1:1 på 4an10 splines 28,6mm lilla uttramplagret.

Getrag 265 Lös kåpa pallar ca 500 hk och har 0,81 på 5 an.

10 splines 28,6mm lilla urtramplagret.

Getrag 262 CR Close Range eller ”dogbox” låda. 1Ans växel mot sig och har 1:1 på 5 ans växel.

Lös kåpa pallar ca 500 hk och har 0,81 på 5 an.

10 splines 28,6mm lilla urtramplagret.

 ZF låda sista 3 siffrorna 097 bensin 098 diesel och 131 bensin. Pallar allt mellan 400-700 hk om man inte har så tung bil och undviker 3 skivig koppling. Vi har 40 olika fixturer till denna. Samma mått som m90 så ganska bolt on på volvo 740. Lådan har 1:1 på 5 an. Bra och stabil växel mekanism till skillnad mot getrag 265 och getrag 260 lådan.

10 splines 28,6mm lilla urtramplagret. Mellan hardy skivan

 ZF 530d 35 mm axel 10 splines stora urtramplagret. Har inte hittat någon som knäckt den på effekt ännu, pallar ledigt 1000-1200nm. 5,29 på 1an och 1:1 på 5 an. Bra och stabil låda om man ändrar utväxlingen i bakaxeln. Perfekt till V8 eller drifting bil där man inte kör så mycket på 1ans växel.

Lameller finns från 228mm till 280mm till denna. Mellan och stora hardy skivan

 ZF 320d 6 växlad låda 22 splines 29mm axel. Mellan hardy skivan men stora urtramplagret.

Pallar ca 600hk men har kund som bänkat 899whp på hjulen så. Hänger lite på hur tung bil man har och att man undviker 3 skivig koppling, eller kör med reduceringsventil. Lådan har 0,81 på 6 ans växel.

320D lådan pallar ca 600-900 nm lite beroende på vad den sitter i för bil. Men har man en tung ”jänkebil” som väger 1700-2000 kg och har ca 600-700hk så är 530d 6 växlade att föredra.

320D lådan har 0,81 på 6ans växel  ZF S6-37 1

1an 4.350 2an 2.496 3an 1.665 4an 1.234 5an 1.000  6an 0.851 R 3.926

Enlig ZF “spec” klarar den handle up to 370 newton metres (273 lbf·ft) of torque.

Men vi har märkt att den klarar i regel dubbelt så mycket som den effekten, men det hänger givevis på körstil koppling osv. 

 ZF 530d 26 splines 35mm axel stora hardyn och stora urtramplager. Ingående axel är bara 45 mm splines som tight med att få till kopplingen. Mycket stabil låda och väger 56 kg. Ska man ha det värsta så är det denna som gäller. Finns med tapp på lådan som går in i veven och utan.

Vill man ha en skottsäker setup så kör man med en tilton 2 skivig eller en tenaci 2 skivig rally koppling då har man en bra setup. Klarar 1000-1200nm

Det finns ingen vetenskaplig mätning på dessa uppgifter, allt är vad kunder har uppgett, Men man kan knäcka en låda väldigt enkelt om man behandlar den illa eller växlar som en kratta. så man får ta alla dessa uppgifter med en nya salt. Men har man en extremt lätt bil och smala däck så kan man mosa på styggt med effekt utan att knäcka någon av dessa lådor.

Information om våra begagnade bakaxlar 

Våra Volvo-bakaxlar är begagnade bakaxlar som tagits isär, kontrollerats, blästrats, grundmålats och lackats.Dock är inte pinon packboxen bytt, vilket innebär att en axel på ca 50st kan vara otät. Skulle det vara så så skickar vi en ny packbox. Det går även att få den bytt mot tillägg vid beställning av axeln. 

240-axlar har varierande skick på bussningar. Nya lösa SuperPro bussningar finns att köpa. Var noga med att uppge vad du har för h-mätare / abs-speedo-ring och om du har alu-lock 48 ”tänder” eller plåtlock 14 ”tänder”.

Vad klarar en volvo bakaxel av?

Sinterlameller

Bakaxeldelar vill bara förtydliga att dom sinterlameller bakaxeldelar säljer är inte Kineslameller som finns hos många firmor till ”lägsta” pris.

Alla sinterlameller har kraftiga fjädrar  samt att det är bra puckar från USA som inte smälter eller exploderar när man kör hårt med dem.

Vi kan inte vara tydliga nog angående lameller, vi snittar på ca 3-5 st samtal i veckan med kunder som har kört med Kina lameller så vi ser en röd tråd i det kunderna säger.

Vi säger inte att kunderna är dumma eller snåla, utan det finns kanske inte tillräckligt med kunskap och information om vad som är bra och dåligt. Givetvis behöver man inte köpa lamellerna av oss det finns en hel del seriösa aktörer på marknaden som säljer bra grejer. Man kan givetvis pucka om en kina lamell om den är stum. Fjädrade tenderar att explodera.

För den som ska köra drifting rekommenderar vi 6 puck sinter för den klarar av värmen bättre än 4 st puckar.
För den som ska åka på strippen kan man köra med en 4 puck lamell. Men det man kan fråga sig är det värt att spara 200-400 kr på en lamell? Det är fel sak att snåla på.

Det är en enormt stor skillnad på lamell och lamell.  Det är bättre att köpa en riktig lamell än att byta lamell 2-3 gånger under en säsong. I längden är det dyrt att vara ”snål”.

Om Bakaxeldelar

För er som vill veta lite mer hur Jonas startade firman och vad han värdesätter finns en podcast här.

https://www.acast.com/onroaders/121-bakaxeldelar inspelad 2015 dec.

Twin 765 finns i lager och även Uffe jobbar hos oss och vi säljer mycket bromsar samt diffar till Usa bilar.

FAQ  frequently asked questions and Info 

184mm Clutch 

 https://www.instagram.com/p/Bymy07yIfX7/   How to install 

https://www.instagram.com/p/BymyCzfAdXv/?utm_source=ig_web_copy_link  Hur man ställer in 184mm kopplingen 

https://www.instagram.com/p/BxecsSDIVj1/?utm_source=ig_web_copy_link  ändra stepdown 

https://www.instagram.com/p/BcUm17agBxd/?utm_source=ig_web_copy_link  Max warp 0,2mm Kolla hur allt mår.

https://www.instagram.com/p/B2ix6X6A2CU/?utm_source=ig_web_copy_link  Adjustment 3 stepdown

 200mm Koppling Tenaci 

 https://www.instagram.com/p/B2ix6X6A2CU/?utm_source=ig_web_copy_link  How to install + adjustment

https://www.instagram.com/p/Bsp4Uy7AZu9/?utm_source=ig_web_copy_link   3 stepdown info

 240mm Clutch Tenaci

 https://www.instagram.com/p/B3ctanPnWR5/?utm_source=ig_web_copy_link  Tenaci VS 765 

Hydraul lager 

  https://www.instagram.com/p/BjcXDSQA5I8/  Hur man installerar 

Lameller

 Pizza flywheel

https://www.instagram.com/tv/B-uQDN8lh0X/?utm_source=ig_web_copy_link Mb 

https://www.instagram.com/p/B9uoI2uFydZ/?utm_source=ig_web_copy_link   Volvo röd 184mm

 https://www.instagram.com/p/BxucNA7IQOC/?utm_source=ig_web_copy_link  MB 

https://www.instagram.com/p/BtQbl7PAwHI/?utm_source=ig_web_copy_link  MB  10 options

https://www.instagram.com/p/BsvEPqYAb_j/?utm_source=ig_web_copy_link   M60 Kits 

English  

https://www.instagram.com/tv/CD3EFevjRKx/?utm_source=ig_web_copy_link 2JZ flywheels 

https://www.instagram.com/p/CD1C__DnkPj/?utm_source=ig_web_copy_link  BMW M57 New model 305mm

https://www.instagram.com/p/CD08K3NneQm/?utm_source=ig_web_copy_link BMW B58 A90 New supra 

https://www.instagram.com/p/B9uljbfn2Zg/?utm_source=ig_web_copy_link  200mm backplate 

NP Shifter

Bromsar 

Brakes 

https://www.instagram.com/p/B-l7i8zHgK2/?utm_source=ig_web_copy_link  https://en.wikipedia.org/wiki/Fredric_Aasb%C3%B8

 Adapter Kits

https://www.instagram.com/p/BxweCEPo__Y/?utm_source=ig_web_copy_link   2jz adapterkit 

 https://www.instagram.com/p/Bp7LztSA7Vt/?utm_source=ig_web_copy_link 2jz Adaperkit