Växellådor

Information växellådor

När man monterar dem i 4- och 5-cylindriga motorer utan dubbelmasse-svänghjul har lådan en tendens att skramla och leva om på tomgången (gör inte saken bättre att köra med sinter). Sen när man har mycket effekt kommer lådan att börja ”vina” förr eller senare. Det som är det viktiga är att lådan håller! Sen bör man även byta oljan regelbundet, det förlänger livslängden. 

Vill du ha en ”skottsäker” låda som du kan göra karateväxlingar med så kan du istället satsa på en TEX-101 eller köra med en ZF tills den rasar för att sedan byta bakstycket. När man demonterar en zf låda går alltid packboxen sönder.

Har du problem att få i växlarna när lådan är ny? Kontrollera att du fyllt på Olja! Har du snurrat på ingående axel och provat igen? Det är extremt sällan det är fel på lådan. Mer ofta är det för dåligt slag på växelreglaget, speciellt om man har byggt det själv. Får du inte till det ändå så kontakta en fackman eller någon som kan se det med ”andra” ögon. Sen kommer lådorna utan olja och det gör att växlingen kan kännas lite ”konstig” men det brukar rätta till sig när lådan har fått olja och fått lite temp. Då kommer alla fjädrar och kulor på ”plats”. Vi har fått ca 5-10 samtal om detta på ca 700 lådor och ingen har hört av sig igen efter olja och varmkörning.

OBS har du en T5-motor -05 och nyare så har den den nya veven. Det gör att man måste var noga med utsticket på tappen på växellådan. Den får max sticka ut 11mm, annars nyper lådan och det finns risk att svetsningarna kan spricka. Har du en ”gammal” T5 så går det bra med 13mm utstick.

Lättast är att ta en rondell och slipa ner tappen. Sätt en stållinjal eller något rakt tvärs över lådan och kontrollmät.

Injustering av koppling kan behövas, antingen lägger man på en liten ”sockerbit” på kopplingsgaffeln för att få fram urtrampningslagret till rätt avstånd samt förlänga kopplingspinnen, eller så kan man i andra fall få kapa urtrampningslagret ca 1 cm och kapa lite i kopplingsgaffeln så den kommer längre ”bak”.

Sen får man absolut inte tvinga på lådan på motorn. Det har tyvärr hänt att någon har monterat fel lager i veven eller att att tryckplattan har tagit i. Sen har lådan spruckit pga att man har tvingat på lådan. Sen är det viktigt att man ser över lådan då och då. Speciellt på drifting bilar som kan få sig en flygtur.

Bakaxeldelar säljer ej växellådor längre. Nedan finns bra informationen som kan vara till nytta ändå.

Youtubefilm om ZF växellåda

Youtubefilm om 530 turbodiesel växellåda

Youtubefilm om 320 turbodiesel växellåda

Information om ZF-/Getrag-lådor till Volvo, SAAB, Opel, m.fl.

Vi svetsar INTE om egna lådor längre.

ZF-lådan är en växellåda som ofta svetsas till Volvo B20, B21, B21et, B23, B23et, B230, B230f, B30, vitmotor Cheva smallblock Opel ford osv. Rakt stående motor eller 15% Lutning/skråstilt. ZF lådan kan även fås passande till SAAB. Dubbelmasse-svänghjul rekommenderas inte och passar inte ihop med lådan.

BMW:s kopplingslameller krävs till en BMW låda vilka finns att köpa hos oss

Sachs tryckplatta 618 sachs 707. Samt även 3 skivig Tilton koppling, klarar 950 nm. (kan säljas som ett kit med svänghjul planat centrerat och stiftat) Vid köp av ZF låda ges paketpris om du köper en Tilton koppling.

ZF-lådan har 1:1 på 5ans växel. M90-lådan har 0,81 på 5an. Detta gör att om man t.ex. har en 3,31 axel och M90-låda så kommer det ”motsvara” 3,54 med ZF-lådan. Har man istället en 3,73 och M90 kan det vara smart att byta till 3,54 eller 3,31 för att få en bra utväxling med ZF-låda.

OBS! Om du har haft M90-lådan innan så måste du givetvis köra med stödlager i vevaxeln. Finns på Clas Ohlson 30-5912 15 mm.

Utväxling på ZF-lådan:

1:a växeln 5.09, 2:a växeln 2.8, 3:e växeln 1.76, 4:e växeln 1.25, 5:e växeln 1:1 (kort, diesel)

1:a växeln 4.21, 2:a växeln 2.49, 3:e växeln 1.67, 4:e växeln 1:24, 5:e växeln 1:1 (lång, bensin)

Kortfattad info om växellådor. 

Getrag 262 poppis på 80 90 2000 talet pallar ca 500hk förutsatt att man inte kör med 3 skivig koppling. Lös kåpa kan man klämma dit på vilken bil som helst. 4 växlad 1:1 på 4an10 splines 28,6mm lilla uttramplagret.

Getrag 265 Lös kåpa pallar ca 500 hk och har 0,81 på 5 an.

10 splines 28,6mm lilla urtramplagret.

Getrag 262 CR Close Range eller ”dogbox” låda. 1Ans växel mot sig och har 1:1 på 5 ans växel.

Lös kåpa pallar ca 500 hk och har 0,81 på 5 an.

10 splines 28,6mm lilla urtramplagret.

 ZF låda sista 3 siffrorna 097 bensin 098 diesel och 131 bensin. Pallar allt mellan 400-700 hk om man inte har så tung bil och undviker 3 skivig koppling. Vi har 40 olika fixturer till denna. Samma mått som m90 så ganska bolt on på volvo 740. Lådan har 1:1 på 5 an. Bra och stabil växel mekanism till skillnad mot getrag 265 och getrag 260 lådan.

10 splines 28,6mm lilla urtramplagret. Mellan hardy skivan

 ZF 530d 35 mm axel 10 splines stora urtramplagret. Har inte hittat någon som knäckt den på effekt ännu, pallar ledigt 1000-1200nm. 5,29 på 1an och 1:1 på 5 an. Bra och stabil låda om man ändrar utväxlingen i bakaxeln. Perfekt till V8 eller drifting bil där man inte kör så mycket på 1ans växel.

Lameller finns från 228mm till 280mm till denna. Mellan och stora hardy skivan

 ZF 320d 6 växlad låda 22 splines 29mm axel. Mellan hardy skivan men stora urtramplagret.

Pallar ca 600hk men har kund som bänkat 899whp på hjulen så. Hänger lite på hur tung bil man har och att man undviker 3 skivig koppling, eller kör med reduceringsventil. Lådan har 0,81 på 6 ans växel.

320D lådan pallar ca 600-900 nm lite beroende på vad den sitter i för bil. Men har man en tung ”jänkebil” som väger 1700-2000 kg och har ca 600-700hk så är 530d 6 växlade att föredra.

320D lådan har 0,81 på 6ans växel  ZF S6-37 1

1an 4.350 2an 2.496 3an 1.665 4an 1.234 5an 1.000  6an 0.851 R 3.926

Enlig ZF “spec” klarar den handle up to 370 newton metres (273 lbf·ft) of torque.

Men vi har märkt att den klarar i regel dubbelt så mycket som den effekten, men det hänger givevis på körstil koppling osv. 

 ZF 530d 26 splines 35mm axel stora hardyn och stora urtramplager. Ingående axel är bara 45 mm splines som tight med att få till kopplingen. Mycket stabil låda och väger 56 kg. Ska man ha det värsta så är det denna som gäller. Finns med tapp på lådan som går in i veven och utan.

Vill man ha en skottsäker setup så kör man med en tilton 2 skivig eller en tenaci 2 skivig rally koppling då har man en bra setup. Klarar 1000-1200nm

Det finns ingen vetenskaplig mätning på dessa uppgifter, allt är vad kunder har uppgett, Men man kan knäcka en låda väldigt enkelt om man behandlar den illa eller växlar som en kratta. så man får ta alla dessa uppgifter med en nya salt. Men har man en extremt lätt bil och smala däck så kan man mosa på styggt med effekt utan att knäcka någon av dessa lådor.