Utväxling, hjulomkrets samt identifiering av bakaxlar.

Räkna ut hjulomkrets m.m

Via nedanstående länk finner du massor av värdefull information samt ett par praktiska verktyg för att räkna ut hjulomkrets, utväxling och hastighet beroende på utväxling m.m.

AutoPowers lathundar

Identifiera bakaxelns utväxling

Volvo har många olika utväxlingar men man kan titta på kronhjulet vad den har för utväxling.

Det är speciellt 4 st siffror som är intressanta det ”höga” nr är antal kuggar på ditt kronhjul och det ”låga” är antal kuggar på piniongen.

Genom att dela kronhjulets antal kuggar med piniongens får du fram vilken utväxling du har. Tex 39/11=3.54 

Ett annat sätt är att palla upp sin bil och snurra på ingående axel (kardan) och göra ett kritsträck på däcken och helt enkelt räkna hur många varv du kan snurra på kardan innan hjulen har snurrat ett varv. OBS båda hjulen måste snurra lika många varv annars blir det helt fel. Men för att vara helt säker är det bäst att läsa av numren på kronhjulet för kärvar ett hjul blir det helt fel.

Vad har du för axel?

Klicka på länken nedan för en översikt av olika axlar.

Olika axlar

Vad är skillnaden på en 3:15 utväxling och en 5:38 utväxling?

Det krävs 3150 varv på motorn för att få hjulen att snurra 1000 varv vid 3.15-utväxling och 5380 varv från motorn för hjulen ska snurra 1000 varv vid 5.38-utväxling.

I regel brukar rallybilar ha 4.88–5.38 och V8-byggen brukar ha 3.08–3.54 (beroende på om bilen ska gå på strippen). En bra utväxling är 3:54 om man vill kunna köra på gata och på strippen, förutsatt man har 1:1 på 5-ans växel. Annars är 3.73 och 4.10 vanliga på strippen.

3.73 : 1 – Volvo #384217 P05 43-11

3.91 : 1 – Volvo #384213 P06 43-11

3.31 : 1 – Volvo 43-13

3.54 : 1 – Volvo 39-11

3.31 Ratio (43×13 tänder)

3.54 Ratio (46×13 tänder)

3.73 Ratio (41×11 tänder)

4.10 Ratio (41×10 tänder)

4.27 Ratio (47×11 tänder)

4.56 Ratio (41×9 tänder)

4.88 Ratio (39×8 tänder)

Vad klarar en volvo bakaxel av?